Cvičení a pohyb

Aktivní sportovec se neobejde bez proteinů

Pokud patříte k lidem, kteří pravidelně sportují nebo navštěvují posilovnu, je vhodné doplnit vaši stravu o proteinové doplňky. S jejich přispěním má tělo dostatek bílkovin. Při nedostatku cukrů jsou taktéž zdrojem energie.

Při sportu i hubnutí

Proteinové doplňky jsou vhodné pro sportovce, ale i pro ty, kteří se rozhodli zatočit s přebytečnými kily. Aby vám svaly krásně sílily, svalová tkáň byla chráněna a po náročném tréninku se rychle regenerovala, o to vše se postará právě bílkovina.

Není divu, že se chutné proteinové koktejly a další doplňky skvěle prodávají. U výběru produktů si ale můžeme všimnout, že se liší zdroj bílkovin, který byl při výrobě použit. Výběr je bohatý, volit můžete proteiny syrovátkové, hovězí, rostlinné, vaječné… Vždy je ale dobré sledovat procento bílkovin a stravitelnost.

Chcete proteiny kvůli hubnutí nebo nabírání a regeneraci svalů? S ohledem na váš záměr je nutné vybírat vhodné doplňky stravy. Rozdíly se nachází i v době užívání těchto doplňků, některé jsou určeny k podání kdykoli přes den, jiné na noc či před cvičením. V příbalovém letáku najdete způsob, jak vypočítat vaši potřebnou denní dávku bílkovin, dle toho volte ideální balení. Pozor na doplňky stravy, jež obsahují zbytečně mnoho cukru a tuků, bílkoviny by jednoduše měly hrát prim.

Známé syrovátkové proteiny

Tento typ proteinů byl dlouho jedinou možností, jak si navýšit příjem bílkovin. Stále patří k nejčastěji užívaným, a tak mají na trhu největší zastoupení. Vyrábí se z mléčné syrovátky. Někdo jim proto říká mléčné proteiny. Jsou také bohaté na BCAA, obsahují aminokyseliny pro správnou funkci těla. Jsou známé svou dobrou vstřebatelností, takže vám po nich nebude těžko. Ať už vám jde o zvýšení svalové hmoty nebo hubnutí, směle po nich sáhněte.

Kaseinové proteiny

Také se mu říká micelární protein a řadí se pod proteiny vyráběné z mléčné syrovátky. Jde o noční protein, dochází u něj o postupné pomalé vstřebávání trvající i 7 hodin. Užívá se večer anebo při cestování a dlouhými pauzami mezi jídly. Jsou dražší, hutnější a nemusí každému „sedět“.

Vaječné proteiny

Jak už název napovídá, vyrábí se z vaječných bílků a řadí se k nejlepším zdrojům bílkovin. Tomu odpovídá jejich cena. Po kaseinových proteinech mají nejdelších vstřebatelnost, proto se také užívají na noc. Těžší stravitelnost nevyhovuje lidem s citlivým zažíváním.

Jde o komplexní bílkoviny obsahující 9 esenciálních aminokyselin a jsou bohaté na leucin, který je součástí BCAA. Hodí se i pro ty, kteří trpí intolerancí na mléko a mléčné výrobky a preferují živočišný zdroj bílkovin před rostlinným.

Ať už si vyberete hovězí, rostlinné, hrachové, sójové či výše uvedené proteiny, sledujte jejich složení.